Graag advies - koolhydraatverslaving?

Je kan je, als je dat wilt, via dit forum aan de anderen voorstellen. Vertel iets over je zelf, bijvoorbeeld wat je allemaal al gedaan hebt om af te vallen en wat dat heeft opgeleverd.
Josca
Nieuw in dit forum

Graag advies - koolhydraatverslaving?

Berichtdoor Josca » Ma Sep 24, 2007 12:32 pm

Hallo,

Ik wil me graag voorstellen en advies vragen. Mijn naam is Jacqueline, ik ben 36 jaar.

Als kind had ik een goed gewicht. De laatste tien jaar echter ben ik ongeveer 10 kilo aangekomen. Op dit moment weeg ik 72 kilo bij 170 cm. Niet echt te zwaar, maar er moet niet elk jaar een kilo blijven bijkomen, want dan gaat het mis. Bovendien voel ik me niet prettig bij dit (voor mij hoge) gewicht.

Maar afvallen lijkt me niet te lukken. Het probleem zit volgens mij in de koolhydraten: ik ben er dol op. Ik kan de hele dag brood eten (met hagelsag, pasta enz.), chocoloa, koek, snoep e.d. Ik heb diverse pogingen gedaan om af te vallen, maar het lukt me gewoon niet. Een aantal weken houd ik het vol (denk de hele dag aan eten en zoet), maar dan gaat het toch weer mis. Bovendien zit ik slecht in mijn vel als ik aan het lijnen ben (chagerijnig, somber).
Een aantal jaren geleden ben ik zo'n 8 kilo afgevallen met Herbalife. Ik voelde me toen geestelijk niet goed (somber, veel huilen, geen zin meer hebben in dingen) en heb toen van de huisarts een half jaar lang antidepressiva gehad.
Dat heeft goed geholpen, al zou ik ze liever niet meer slikken, mijn libido daalde tot het nulpunt. Toen heb ik nooit het verband gelegd met voeding.

Op internet heb ik zo'n test ingevuld voor koolhydratenverslaving, daaruit zou blijken dat ik een lichte koolhydratenverslaving heb (41 punten).

Wie herkent dit, heeft tips en kan mij in de goede richting sturen of begeleiding geven?

Alvast bedankt.

Groetjes, Jacqueline

Willy
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Willy » Ma Sep 24, 2007 1:41 pm

Welkom Josca

Welke test heb je gebruikt om online een koolhydraatverslaving aan te tonen, weet je de link nog?
Groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

Cora
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Cora » Ma Sep 24, 2007 1:47 pm

Hallo Jacqueline,

Ik ben Cora en moderater van dit forum, welkom.

Niet echt te zwaar, maar er moet niet elk jaar een kilo blijven bijkomen, want dan gaat het mis. Bovendien voel ik me niet prettig bij dit (voor mij hoge) gewicht.

Ik kan me dit goed voorstellen: het was voor mij, naast gezondheidsoverwegingen, ook de reden om wat met voeding te gaan doen.

Een aantal jaren geleden ben ik zo'n 8 kilo afgevallen met Herbalife.

Wat at je in deze periode, weinig koolhydraten?

half jaar lang antidepressiva

Welke en welke dosering? Volgde je in dat half jaar een dieet? Zo ja, welk?

Zijn er in jou familie mensen die depressief/somber zijn?
Groetjes,

Cora

Josca
Nieuw in dit forum

Berichtdoor Josca » Ma Sep 24, 2007 1:47 pm

Ja, het was de volgende link:

http://www.koolhydratentabel.nl/koolhydraten_test/

Groetjes, Jacqueline

Willy
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Willy » Ma Sep 24, 2007 1:55 pm

De test heb ik bekeken

Ze halen in de test drie zaken door elkaar

hypoglycemie

koolhydraatverslaving

en

Hyperinsulinemie

ze gooien dus alles op EEN hoop en noemen het

KOOLHYDRAATVERSLAVING

al de bovenstaande stoornissen moeten echter op een geheel eigen wijze worden behandeld

Dus aan deze test heb je echt niets om aan te tonen of je een koolhydraatveslaving hebt

Cora gaat op de vlak verder
Groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

Josca
Nieuw in dit forum

Berichtdoor Josca » Ma Sep 24, 2007 2:10 pm

Beste Cora,

In de tijd dat ik Herbalife gebruikte, at ik twee shakes per dag, aangemaakt met magere yoghurt.
Verder 2 tussendoortjes (fruit, plakje ontbijtkoek o.i.d.) en 's avonds een magere warme maaltijd. Eigenlijk werd ik tijdens die lijnperiode steeds "depressiever" en aan het eind ben ik naar de huisarts gegaan die mij antidepressiva voorschreef. Het was Seroxat, maar de dosering weet ik niet meer.
Tijdens het gebruik van de antidepressiva was ik afgebouwd met Herbalife en lette zelf op mijn voeding.

Depressies komen niet in de familie voor, wel aan de kant van mijn moeder de kwaal om overal controle op te willen houden en heel star zijn. Dat heb ik ook, kan b.v. niet eerder gaan zitten als dat alles gedaan is, erg perfectionistisch, alles moet lopen zoals ik het bedacht heb, totaal niet flexibel zijn (kan b.v. al balen van onverwachte visite). Ik vind niet dat ik depressief ben, maar heb zeker geen uitschieters naar "boven". Heb een gelijkmatige stemming, niet somber, maar ook niet vaak gevoelens van gelukkig zijn of een hele goede stemming hebben.
Met name in de winter heb ik daar meer last van als in de zomer.

Groetjes, Jacqueline

Josca
Nieuw in dit forum

Berichtdoor Josca » Ma Sep 24, 2007 2:32 pm

p.s.

Nou moet ik zeggen, dat als ik op internet kijk naar de kenmerken van depressie, daar wel een aantal zaken van herken voor mezelf:

* minder interesse of plezier in het leven
* lusteloosheid, moeilijk ergens toe kunnen aanzetten
* onderbroken slapen (word gemiddeld toch wel 5-6 keer per nacht wakker, waarna ik wel gelijk weer in slaap)
* geen zin meer in seks

Maar ik kan niet zeggen dat ik daarbij echt last heb van een depressieve stemming, zoals somberheid, bedroefdheid, pessimisme.

Cora
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Cora » Ma Sep 24, 2007 6:25 pm

Vraag van Jacqueline:

De werking van het forum is mij nog niet helemaal duidelijk. Reageer jij verder op het topic dat ik heb geopend of is het de bedoeling dat ik een topic open op het behandelforum?

Tot het behandelingsforum moet je toegelaten worden.

Ik denk dat je inderdaad een koolhydraatverslaving hebt, maar laat me even weten of je je herkent in deze omschrijving van een koolhydraatverslaving:
http://www.candida-fibromyalgie-hypogly ... php?t=9088

Hier kan je ook nog even kijken:

http://overgewicht.pilliewillie.nl/obes ... cht.2g.php

door een langdurige koolhydraatverslaving kan hyperinsulinemie ontstaan, dan houd je gewicht rond je middel vast en heb je vaak honger direct na een maaltijd met koolhydraten, kijk hier of dit ook voor jouw van toepassing is

http://overgewicht.pilliewillie.nl/obes ... icht.2.php

Van onze kant kost begeleiding via het behandelingsforum veel tijd en moeite. We laten daar dan ook alleen mensen toe die er echt voor gaan en zelf ook een grote inspanning willen leveren.

Als je denkt dat je ECHT wilt mee doen komt er een telefonisch intake gesprek, met deze pagina als leidraad

http://overgewicht.pilliewillie.nl/obes ... cht.2b.php

Is dit een antwoord op jou vraag? Anders moet je het me even laten weten. Morgen en overmorgen kan ik niet op internet.
Groetjes,

Cora

Josca
Nieuw in dit forum

Berichtdoor Josca » Ma Sep 24, 2007 7:15 pm

Hallo Cora,

Dat is helemaal duidelijk.
Ik herken mezelf wel in de omschrijving van koolhydraatverslaving. Met name in de winter gevoeliger er voor zijn, een "na-de-vakantie-dip" en misschien toch gevoelig zijn voor depressie.

Het verschijnsel hyperinsulinemie herken ik niet: ik heb geen paal- of appelmodel (eerder peer), de andere symptomen herken ik ook niet.

Word je ook toegelaten tot het behandelingsforum als het puur om een koolhydraten verslaving gaat of alleen als er ook sprake is van hyperinsulinemie? En wat zou een behandeling in grote lijnen inhouden (voeding, supplementen)?

Indien er alleen sprake is van koolhydratenverslaving zonder hyperinsulinemie is het dan ook noodzakelijk bij mijn huisarts allerlei onderzoeken te laten doen zoals schildklier, nierfunctie e.d. zoals beschreven in de diagnoselijst?

Groeten, Jacqueline

Cora
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Cora » Di Sep 25, 2007 8:44 am

Sorry, heb helaas nu geen tijd, morgen of overmorgen hoor je weer wat.
Groetjes,

Cora

Josca
Nieuw in dit forum

Berichtdoor Josca » Di Sep 25, 2007 9:16 am

Prima, dat wacht ik af!

Terug naar “Jouw verhaal en discussie forum - gewichtstoename”