Beste Gonny,
De pijn zit in mn heup en schouders, en de oorzaak zat in een scheefstaand bekken, doorgezakte voeten en spierknopen (zg. triggerpoints) lumbaal en cervicaal (vorig jaar nog in mn hele lijf). Die laatste worden nu behandeld, en dat betekent dat de pijn er nog maar sporadisch is in plaats van continu. Op bekkeninstabiliteit ben ik altijd wel gecontroleerd, omdat dat voor de hand lag na twee zwangerschappen. Maar ik kon mn benen gewoon optillen vanuit rugligging en dat was het criterium, begreep ik.
Spierknopen krijg je door overbelasting, of je nu topsporter bent of in een rolstoel zit. In Amerika behandelen ze die al vrij lang (de lijfarts van Kennedy heeft ze ontdekt en een behandeling ontworpen, bij Kennedy) en in Nederland hebben de fysiotherapeuten en de (shiatsu)masseurs er nog niet zo lang wat mee. Zie
www.triggerpointboek.nl. Wel interessant hoor, vind ik, want je kunt ook jezelf behandelen dus bent niet meer zo afhankelijk. Zodra de pijn erin schiet, kan ik mezelf direct behandelen, dus niet eerst een paar dagen wachten op mn afspraak bij de therapeut.
Groeten, Hilde