Boek Cora

Je kan je, als je dat wilt, via dit forum aan de anderen voorstellen. Vertel iets over je zelf, bijvoorbeeld wat je allemaal al gedaan hebt om af te vallen en wat dat heeft opgeleverd.
goudsbloem
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor goudsbloem » Za Feb 16, 2008 10:34 pm

aanvulling: groentesoep is ook basisch.

Cora
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Cora » Zo Feb 17, 2008 11:09 am

Hallo Goudsbloem,

Komen er in het boek ook praktische tips?
Het wordt erg praktisch!

Hier kan je al wat van de inhoud lezen:

http://www.coradefluiter.nl/

Soep is inderdaad handig als je eenmaal iets met je voeding gaat doen, maar dan moet je wel eerst weten wat de oorzaak is van je gewichtstoename en die oorzaak behandeld hebben.
Groetjes,

Cora

goudsbloem
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor goudsbloem » Zo Feb 17, 2008 8:28 pm

Cora, je schrijft 'Soep is inderdaad handig als je eenmaal iets met je voeding gaat doen, maar dan moet je wel eerst weten wat de oorzaak is van je gewichtstoename en die oorzaak behandeld hebben'

Mijns inziens en naar mijn ruime ervaring hiermee, is het ALTIJD een kwestie van gebrek aan evenwicht in wat er in komt en wat verbruikt wordt.
Dat er meerdere redenen kunnen zijn waarom iemand bv steeds blijft eten, honger heeft of wat ook, is in balans te brengen door daar niet aan toe te geven, geen koolhydraten en suikers te eten en niet meer te eten dan wat je verbruikt.

Ik heb een traagwerkende schildklier, heb hypoglycemie gehad en weeg desondanks nu 56 bij een lengte van 1.71. Omdat ik zéér matig ben met suiker/koolhydraten, zeer veel groente eet, voldoende drink (geen sapjes en fris uiteraard) nauwelijks alcohol gebruik, nauwelijks vlees, wat vis.

Ik denk dat het een kip ei verhaal is waarbij je ook door gezonder en beter te gaan eten de andere 'onevenwichtigheid' kan oplossen. IK zie dit ook bij veel patienten van de arts die aan groentesoep beginnen.
Na verloop van tijd veranderd hun eetpatroon en behoefte. Het lichaam vraagt dan wat het nodig heeft om in balans te komen/blijven.
Als je oorzaken gaat opnoemen, krijg je dat vele hun dikzijn rechtvaardigen door 'ik heb....' vind ik altijd een gevaar.

Uiteindelijk is het een én én verhaal.... :wink:

Cora
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Cora » Ma Feb 18, 2008 12:16 pm

Hoi Goudsbloem,

Mijns inziens en naar mijn ruime ervaring hiermee, is het ALTIJD een kwestie van gebrek aan evenwicht in wat er in komt en wat verbruikt wordt.

In principe heb je gelijk, maar er is een grote groep mensen die weinig en verantwoord eet en toch niet af valt. Er is dan een probleem op het gebied van energieverbruik.

Dat er meerdere redenen kunnen zijn waarom iemand bv steeds blijft eten, honger heeft of wat ook, is in balans te brengen door daar niet aan toe te geven, geen koolhydraten en suikers te eten en niet meer te eten dan wat je verbruikt.
De reden om het boek te schrijven is dat dit voor een groot aantal mensen helaas niet geldt
Er zijn bijvoorbeeld een aantal lichamelijke oorzaken waardoor mensen geen vrijheid hebben om te kiezen wat en hoeveel ze eten. Een aantal mensen wordt bijvoorbeeld depressief als ze niet voldoende snelle koolhydraten eten. Ze hebben een serotonineprobleem en gebruiken snelle koolhydraten als “medicijn”.

Als je oorzaken gaat opnoemen, krijg je dat vele hun dikzijn rechtvaardigen door 'ik heb....' vind ik altijd een gevaar.

In de praktijk blijkt dat het juist omgekeerd is en dat in het algemeen dikkere mensen de oorzaak bij hun eet en leefwijze zoeken en zichzelf vaak een “slappeling” vinden. Ook uit een discussie die Willy op het obesitas forum startte bleek dat een oorzaak anders dan verkeerd of te veel eten niet als excuus aanvaard werd:

http://www.obesitasvereniging.nl/phpBB2 ... c335b314c3

Het is de bedoeling van mijn boek dat mensen die ontmoedigd en gefrustreerd zijn en altijd honger hebben nu een keer beloond worden voor hun inspanningen doordat ze de lichamelijke obstakels die ze hebben bij het afvallen eerst kunnen opruimen.
Laatst gewijzigd door Cora op Ma Feb 18, 2008 12:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,

Cora

goudsbloem
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor goudsbloem » Ma Feb 18, 2008 12:38 pm

Okay, ik begrijp het helemaal Cora.

Inderdaad als je een enorme trek hebt in koolhydraten of bv chocolade zoals ik járen had, dan is er vaak een tekort.
Jammer is het dat dat vaak niet gezien of onderkent of behandelt wordt. Een adequate aanvulling is dan een stuk beter lijkt me....

:wink:

Cora
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Cora » Ma Feb 18, 2008 12:50 pm

Jammer is het dat dat vaak niet gezien of onderkent of behandelt wordt.
Precies! Daarom wil ik mensen een manier aanreiken om zelf te kunen ontdekken.
Groetjes,

Cora

Cora
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Cora » Vr Jan 30, 2009 10:48 am

Hallo Allemaal,

Het manuscript van mijn boek is bij de uitgever. Het boek zou eind maart/begin april in de winkel moeten liggen.

Maandag 2 februari is er een presentatie van het boek aan de pers bij "vers voor de pers" in Amsterdam. Mijn uitgever heeft uit zijn voorjaarscatalogus 3 boeken gezocht waar hij meer aandacht aan wil geven. Mijn boek is daar één van :D .

Wordt vervolgd........
Groetjes,

Cora

Terug naar “Jouw verhaal en discussie forum - gewichtstoename”