Berichtdoor verschoof » Vr Mei 18, 2007 12:15 pm
Hallo Gonny en Cora, heel erg bedankt voor de snelle reaktie.
Ik zal de vragen proberen te beantwoorden:
Carnitine is nooit getest maar we hebben beiden een lactose tolerantie en gebruiken dus bijna geen melkproducten, we kregen toen van iemand het advies om L-carnitine te proberen om wat af te vallen. Ze is net 2 weken bezig en we hebben nog niets gemerkt.
De schildklierwaarden zijn 2 jaar terug getest en waren toen normaal, een jaar ervoor was de T3 en T4 normaal maar de TSH iets verhoogd.
Op mijn verzoek is destijds geprikt omdat ze ineens 10 kilo was aangekomen zonder (eet)oorzaak en opvliegers had en andere klachten van een schommelende schildklier. Die klachten zijn nu sinds ze voor HPU behandeld wordt wel over.
Voor de bijnierklachten is ze naar een Mesoloog gegaan die haar heeft doorgemeten, dit vooral omdat ze zo moe was dat ze s middags een uur moest slapen na school.
Ze bleek letterlijk uitgeput.
Ze heeft een aantal homeopatische middelen gehad, oa. schusslerzouten zoals ijzer en calcium.
Hierop is ze veel energieker geworden en daar zijn we super blij mee, wel lijkt het nu niet meer vooruit te gaan maar ook niet slechter.
Ze gebruikt op dit moment nog calciumfluoratum D12 en trifula churna ivm haar obstipatie die weer opspeelde.
Ze slaapt daarnaast al jaren slecht door en in en daarom krijgt ze van ons melatomatine forte waardoor ze heel goed slaapt.
Helaas loopt ze stage en moet ze om half 6 op, waardoor ze weer te weinig slaap krijgt....een visueuze cirkel.
Melatomatine is ook het enige middel dat goed werkt, gewone melatonine doet niets dus ik vermoed dat vooral de magnesium in dit middel haar rust geeft.
Wat dieten betreft geldt voor ons helaas ook dat we al heel veel geprobeerd hebben, caloriën restricties, Atkins, bloedgroep, Sonja bakker, om gek van te worden.
De Mesoloog adviseerde meer appels tussendoor en daardoor viel ze heel langzaam 2 kilo af maar ze kan geen appel meer zien.....en het gewicht zakte ook niet meer.
Het rare is dat ze juist met minder eten meer aankomt, en écht , ze heeft sommige dieten heel goed volgehouden maar als ze een normale hoeveelheid eet of zelfs meer vet (relatief want we eten heel mager) blijft ze veel beter op gewicht.
Bij caloriënverlaging komt ze juist aan.
Het lijkt wel of af en toe een pizzaatje (mini uiteraard) als lunch, beter werkt dan een kracker met magere kipfilet.
Op dit moment heeft ze de handdoek dan ook in de ring gegooid, ze eet gewoon 3 maaltijden, 2 tussendoortjes én haar geliefde bakje chips een paar keer per week.
Verder kan ze snoepen heel goed laten, geen koekjes, geen taart od, alleen een stukje chocolade als ze ongesteld is maar dan ook maar een paar partjes.
Ze heeft verder geen behoefte aan suiker, wordt zelfs misselijk als ze iets eet waar veel suiker in zit en drinkt eigenlijk alleen water.
Bij het pillen slikken neemt ze choco-soja melk omdat ze de pillen anders niet meer wegkrijgt. (de schussler zouten moeten smelten onder de tong)
Ze begint de dag met 2 snee (licht volkorenbrood) met kipfilet, magere boterhamworst of american filet.
Ze drinkt daarbij een half glaasje choco-sojamelk voor de pillen en een flink glas water.
Rond 11 uur nam ze dan een appel maar nu op stage neemt ze een snee brood met een beetje magere kwark.
De lunch is 3 snee brood (max) met water en als ze thuiskomt stikt ze van de honger (half 4) en neemt ze of nog 1-2 snee brood, of soms wat knakworstjes of een stuk fruit...
Rond 6 uur eten we warm, meestal kipfilet of vis, piepers of zilvervlies rijst (1x per week pasta), geen sju, groenten zoals brocoli, spercieboontjes of salade. Ze eet het liefst de groenten rauw als het kan.
Geen voorafje of nagerecht.
Rond 8 uur krijgt ze weer honger en zin in een snee brood.
Zoals gezegd dus als snoep alleen een paar keer per week een bakje chips, dat kan ze niet laten.
Soms vervangt ze het brood van smiddgs voor een minipizza maar dat is pas iets van de laatste week omdat ze niet meer wil dieten.
Ze blijft gek genoeg wel op gewicht en wordt niet zwaarder.
Verder drinkt ze de hele dag water (samen rond 2 liter) en heeft ook vaak dorst maar haar bloedwaarden zijn goed, ik heb haar pas nog laten testen en nuchter was de waarde 4.1. Na een ontbijt was het 6.
Ze wil niet veneus geprikt worden omdat ze bijna niet te prikken is ivm haar HPU en kan het woord dieet niet meer horen.
Ze heeft ook een aversie tegen de pillen gekregen, ze neemt ze wel maar ze moet haar aversie overwinnen terwijl ze vroeger heel makkelijk innam......misschien gelooft ze er niet meer in.....
Al met al weten we het niet meer, het gaat met haar HPU wel goed ondanks pilgebruik (al 2 jaar) en ik maak me dan ook geen grote zorgen...
Het is alleen die buik die haar in de weg zit en groter lijkt te worden, al kon ze maar onder de 80 blijven dan zou het al geweldig zijn.
Vorig jaar woog ze in de zomer ineens 72 kilo terwijl ze veel vettige dingen at zoals turkse piza's en friet omdat ze veel met een vriend onderweg was...ze liep in die tijd veel en had het druk.
In de herfst ging het gewicht ineens naar 85 toen ze veel op school stilzat en toen ging ze gelijk dieten (zonder resultaat), nu loopt ze weer veel maar is er nog niets af....snap er niets van.
Ik las weer ergens dat appelsap ook helpt als je geen appels meer wilt eten, klopt dat? Dat zou misschien een manier zijn om haar toch wat van dezelfde stoffen binnen te laten krijgen.
Ik hoop dat jullie nog wat adviezen hebben, ik weet het niet meer...
Hartstikke bedankt voor de moeite, we hebben het hier zowieso niet makkelijk daar we dus beiden HPU hebben en mijn dochter daardoor heel ziek is geweest, ikzelf zwaar hartpatiënt ben en we al heel wat medische ellende in de familie achter de rug hebben.
We zouden wat rust en vooral "evenwicht" kunnen gebruiken.
Lia heeft ons heel goed geholpen met de HPU klachten en ik hoop dat jullie ons ook een stukje op weg kunnen brengen.
Ik bedank jullie dan ook met heel mijn hart voor de moeite die jullie erin steken, samen vechten is zoveel fijner....
Liefs, Eugenie
Toen ze geen stage liep at ze gewoon 3 x per dag maar ze moet de hele dag lopen en sjouwen (verpleeghuis) dus verbruikt veel energie schijnbaar.