Yoghurt

Recepten die horen bij het hyperinsulinemie dieet.
estherhoogeveen
Verslaafd aan het forum

Yoghurt

Berichtdoor estherhoogeveen » Do Dec 15, 2005 4:09 pm

Commerciele yoghurt wordt slechts drie tot vier uur gefermenteerd. Fermenteren betekent dat bacterieen de aanwezige voedingsstoffen opeten, waarbij de voedingsstof omgezet wordt naar een andere stof. De melkbacterieen zetten in dit geval melksuiker (lactose) om naar melkzuur. Tijdens dit proces wordt de yoghurt dikker.
Als de yoghurt slechts vier uur fermenteert, dan is lang niet alle lactose omgezet naar melkzuur. Omdat lactose niet goed verteerd kan worden en dus in de darmen achterblijft als we commerciele yoghurt eten, zullen alleen de darmbacterieen de lactose op kunnen eten. Met als gevolg: GAS !

Als de yoghurt 24 uur gefermenteerd is, dan hebben de bacterieen alle lactose opgegeten. De yoghurt bevat dan alleen nog maar stoffen die in de darmen niet meer verteerd hoeven te worden. Ze kunnen dus direct geabsorbeerd worden. Resultaat: Er blijft niks over voor de bacterieen en dus geen gas en geen zuren die de darmwand aantasten..

Hoe kan je zelf yoghurt maken
Dat kan door melk eerst te steriliseren en vervolgens een bacteriecultuur toe te voegen. Daarna 24 uur laten staan, zodat de bacterieen kunnen voortplanten en alle laktose kunnen opeten. Klaar.

Een pak volle melk (llekkerste is de biologische)

60 ml yoghurt (gebruik hiervoor alleen naturel, natuurlijke yoghurt, zoals volle yoghurt van campina of AH)

Oven of ander toestel dat een liter vloeistof op ongeveer 36 tot 41 graden kan houden. Een elektrische oven werkt goed.

Recept

Schenk een liter melk in een pan en verwarm deze tot het kookpunt. Dit om de foute bacterieen te elimineren. Zet het dan snel uit zodat het niet overkookt.

Laat de melk afkoelen tot kamertemperatuur (onder de 42 graden), TIP: Vul een grotere pan met koud water en zet de pan met melk in deze pan. Wacht tot het water opgewarmd is en vul het dan weer met koud water. Zo koelt de melk erg hard af. Luchtkoeling versus Waterkoeling.

Neem nu 120 ml van deze melk en 60 ml van de commerciele yoghurt en meng deze in een beker. Doorroeren.

Gooi de inhoud van deze beker bij de melk

Goed alles doorroeren

Plaats de pan met melk-yoghurt mengsel in de oven (met theedoek afdekken) of giet het in de container van een yoghurt machine

Laat het nu 24 uur lang op een temperatuur van 36 tot 41 graden fermenteren (gewoon stil laten staan). LET OP: Als de temperatuur te hoog is, dan sterven de bacterieen en als de temperatuur te laag is, dan werken de bacterieen zeer traag. In beide gevallen zal de yoghurt niet goed zijn en nog steeds laktose bevatten.

Na 24 uur kan je de melk in de koelkast plaatsen.

Na een paar uurtjes is de melk op koelkasttemperatuur en kan je het eten.

TIP: Maak het op smaak met honing, rozijnen, aardbeien, banaan, etc.

Deze yoghurt is ongeveer 3 weken houdbaar in de koelkast.
Ik heb inmiddels al weer een hele tijd een yoghurtmaker(machine)Kon mijn oven niet langer missen Vind deze yoghurt zo lekker zodat mijn machine continu door aanstaat.
In mijn machine maak ik 2 liter tegelijk. Ook koop ik nu probiotica om de yoghurt mee te maken. Hoef je ook geen yoghurt meer te kopen.

IK hoef voor deze yoghurt geen insuline bij te spuiten/bolussen. Wel als ik er iets aan toevoeg in de vorm van honing, rode vruchten, linzen enz.

Eet smakelijk

gegroet esther 8)

Didi1985
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Didi1985 » Do Dec 15, 2005 4:27 pm

Banaan, honing en rozijnen zijn niet ok hoor. :o
Groetjes, Didi

estherhoogeveen
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor estherhoogeveen » Do Dec 15, 2005 4:36 pm

Waarom niet?

estherhoogeveen
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor estherhoogeveen » Do Dec 15, 2005 4:38 pm

Ik was nog vergeten dat je het eventueel ook kan zoeten met stevia.
Zoetmiddel van een plant.
kh vrij een ook vrij van allehande chemische bewerkingen

gegroet esther 8)

Didi1985
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Didi1985 » Do Dec 15, 2005 5:07 pm

Ik ben nog maar een groentje hier, :oops: dus ik weet natuurlijk niet welke regels er gehanteerd worden qua dieet, of wat jij doet? :-?
Maar de GI van banaan en honing is erg hoog, beide volgens mij 85 rozijnen zijn 65. Ik dacht dat fruit zowiezo niet was toegestaan bij het oerdieet behalve wat bessen ofzo? :roll:
Groetjes, Didi

Willy
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Willy » Do Dec 15, 2005 7:00 pm

groentje heeft gelijk!! :lol:

didi leuk dat je jezelf zo warm draait!!

Willy
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Willy » Do Dec 15, 2005 7:02 pm

Ik weet niet hoe esther reageerd op fructose? dat heeft een GI van 19

Ik zou het leuk vinden om eens te weten hoe jij daar op reageert met je bloedsuiker. Stop het eens in je yoghurt.

Cora heeft nu ook een yoghurt machine!!

estherhoogeveen
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor estherhoogeveen » Do Dec 15, 2005 10:17 pm

Hallo,

Ik reageer wel een beetje maar het is net genoeg om een eetlepel rozijnen of theelepeltje honing te kunnen verwerken met 1 eh.

Het is ook geen gewoonte ik eet mijn yoghurt het liefste puur natuur
Als ik rond de 5 zit neem ik wel eens een beetje rozijnen en hoef ik geen insuline te bolussen

gegroet esther 8)

Cora
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Cora » Do Dec 15, 2005 10:42 pm

Van 't weekend ga ik beginnen aan het yoghurt-maak-experiment, heeft er iemand nog tip's?

Jullie horen nog van mij!
Groetjes,

Cora

p_brinks
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor p_brinks » Vr Dec 16, 2005 10:25 am

Ik wil wel in het proefpannel :wink:

Cora
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Cora » Vr Dec 16, 2005 4:50 pm

Is goed, kom maar naar Nieuwegein.
Er is een ex-collega van mij (MRI-laborant) bij jullie komen werken: Johan (de Jong, dacht ik...). Doe hem de groeten als je hem tegenkomt!
Groetjes,

Cora

Didi1985
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Didi1985 » Vr Dec 16, 2005 4:55 pm

Sorry :D ik ben door Montignac een wandelende GI encyclopedie :lol: :lol: Ik heb mijn omgeving hier al mee tot waanzin gedreven. 'nee je denkt dat het gezond is maar weet je wel wat de GI is van gekookte wortels!!!' haha.
Er bestaan trouwens wel verschillen in de GI lijsten, dus het hangt er ook een beetje vanaf welke je hanteert.
En ik wil steeds weten of ik alles begrijp voor straks.. :wink: :roll:
Groetjes, Didi

Cora
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Cora » Vr Dec 16, 2005 5:09 pm

Hoi Didi,

Ik weet dat de GI van gekookte wortels te hoog is, maar rauwe wortels is niet te hoog. En van die verschillen in GI lijsten wordt ik wel eens kriegel, weet je nog niet waar je aan toe bent. En dan heb je ook nog eens de term "glycemic load". :-?
Laatst gewijzigd door Cora op Vr Dec 16, 2005 5:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,

Cora

Didi1985
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Didi1985 » Vr Dec 16, 2005 5:15 pm

Huh? volgens mij is dit berichtje voor mij bedoeld :wink:
Die glycemische load gaat mijn pet ook te boven, erg verwarrend allemaal. :lol:
Groetjes, Didi

Cora
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Cora » Vr Dec 16, 2005 5:57 pm

Ja Didi, het was voor jou bedoeld, sorry.
Groetjes,

Cora

Terug naar “Recepten ”