Graanrestricitietest - graag advies van forumgebruikers

Je kan je, als je dat wilt, via dit forum aan de anderen voorstellen. Vertel iets over je zelf, bijvoorbeeld wat je allemaal al gedaan hebt om af te vallen en wat dat heeft opgeleverd.
Cora
Verslaafd aan het forum

Graanrestricitietest - graag advies van forumgebruikers

Berichtdoor Cora » Zo Apr 08, 2007 1:57 pm

Hallo allemaal willen jullie me helpen met een nieuwe tekst voor de graanrestrictie.

Ik wil graag wetenof deze tekst zo duidelijk is. Of dat ik zaken ben vergeten of dat er fouten in staan

Hierna begin ik aan recepten voor deze test, die komen dus nog
Groetjes,

Cora

Cora
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Cora » Zo Apr 08, 2007 2:03 pm

GRAANRESTRICTIETEST

Voor wie is deze test bedoeld

Hyperinsulinemie (een chronisch verhoogde insulinespiegel) kan worden aangetoond met een bloedonderzoek dat uitgevoerd kan worden via uw huisarts. Bij deze test wordt niet de glucose, maar de insulinespiegel in uw bloed bepaald via een C-peptide meting. Deze C-peptide meting moet zowel voor (nuchter) als na (niet nuchter) het ontbijt worden uitgevoerd. U zult echter merken dat veel artsen dit bloedonderzoek niet voor u willen laten uitvoeren. Zij willen vaak alleen uw glucosewaarde laten bepalen om te zien of u misschien diabetes ontwikkelt, maar deze meting geeft geen uitsluitsel over de insulinewaarde in uw bloed. Uw glucosewaarde kan nl. jarenlang binnen de referentiewaarden blijven omdat uw pancreas (alvleesklier) grote hoeveelheden insuline produceert, met als gevolg hyperinsulinemie.

Gelukkig kunt u met behulp van een graanrestrictie zelf thuis testen of uw overgewicht misschien wordt veroorzaakt door hyperinsulinemie. Deze graanrestrictietest wordt speciaal aanbevolen bij patiënten die:

• merken dat ze na een maaltijd weer snel honger krijgen, of zelfs de hele dag honger hebben
• overgewicht rond het middel hebben ontwikkeld
• vaak moe zijn

Hoe werkt de graanrestrictietest

Bij de graanrestrictiest, die ongeveer 2 tot 3 weken in beslag gaat nemen, is het de bedoeling dat u overdag (ontbijt, lunch en tussendoor) geen graanproducten en ook geen snelverteerbare koolhydraten eet. Voor het avondeten verandert er weinig. U eet het zelfde als u vroeger gewend was alleen verdubbeld u de hoeveelheid groente en halveert u de hoeveelheid koolhydraten zoals aardappel, rijst, pasta etc en slaat u het dessert over.

Door deze aanpassing in de voeding blijven de insulinespiegels, bij hyperinsulinemie patiënten, overdag op een laagniveau. De hongergevoelens kunnen hierdoor minder worden of zelfs in zijn geheel verdwijnen. Als u tijdens de graanrestrictietest overdag geen honger meer heeft dan wordt uw overgewicht veroorzaakt door hyperinsulinemie.
Het zou zo kunnen zijn dat u na de avondmaaltijd toch weer honger krijgt. Probeer in dat geval de koolhydraten in uw avondmaal tijdens de testperiode nog verder te verminderen. Trakteer u zelf op een extra groot stuk vlees of vis om u zelf voor uw inspanningen te belonen.

Help ik val niet af!!

De graanrestrictietest is bedacht om te kunnen onderzoeken of uw insulinespiegel in uw bloed chronisch verhoogd (hyperinsulinemie) is. Het zou kunnen zijn dat u tijdens de testperiode afvalt, dat is dan mooi meegenomen, maar het is niet het eerste doel van deze test.

Ik heb hyperinsulinemie wat nu?

Als u tijdens de testperiode merkt dat u minder hongergevoelens heeft, of minder moe bent, dan heeft u bijna zeker hyperinsulinemie. Stop dan met de test en eet gewoon weer zoals u al jaren lang gewend bent om te zien of uw klachten weer terugkeren. Komen uw klachten terug, dan wordt uw overgewicht zeker veroorzaakt door hyperinsulinemie en is een aanpassing in de voeding aangevuld met een aantal voedingssupplementen zinvol voor u.

Als u na 2 tot 3 weken geen enkelen verbetering merkt wordt uw overgewicht waarschijnlijk niet veroorzaakt door hyperinsulinemie.
Maar het kan ook zijn dat u de veranderingen pas merkt nadat u gestopt bent met de testperiode en weer “normaal” eet.

(Onderstaande waarchuwingen moeten nog ingevuld worden)
Waarschuwing voor mensen met diabetes
Waarschuwing voor mensen met nierziekten
Waarschuwing voor mensen met een ongemerkte koolhydraatverslaving

Een graanrestrictie betekent geen brood

Een graanrestrictie betekent geen brood. Dat betekent waarschijnlijk een grote verandering van uw eetgewoonte. Uw ontbijt en uw lunch, maar ook uw tussendoortjes zullen sterk veranderen en dat is helemaal niet eenvoudig. De volgende informatie geeft u een indruk hoe u brood en andere graanproducten tijdens de graanrestrictietest kunt vervangen, maar geeft u ook een indruk welke voeding u, behalve brood, tijdens de testperiode, nog meer moet laten staan.
Groetjes,

Cora

p_brinks
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor p_brinks » Ma Apr 09, 2007 7:38 pm

Misschien is het handig om in de text ook een paar voorbeelden van broodvervanging te noemen, bijvoorbeeld Willies heerlijke gebakken eieren....

Cora
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Cora » Ma Apr 09, 2007 9:08 pm

Sorry, dat had ik ook al bedacht maar hier nog niet vermeld. Ik ben recepten aan het verzamelen voor onbijt, lunch, tussendoor/onderweg. De gebakken eieren staan bovenaan :wink:
Groetjes,

Cora

Renzonl
Bekende op het forum

Berichtdoor Renzonl » Wo Apr 11, 2007 9:12 am

die complete tekst is net wat ik zoek en graag zie ik de recepten om brood te vervangen.

er is hier heel veel te vinden op dit forum maar ok op het internet maar heel veel sites spreken mekaar tegen vooral gi lijsten bij de een is een produckt heel goed 35 en bij de ander slecht 75

dus goede en duidelijke informatie is nooit weg.
en daar hebben een hoop mensen wat aan want het worden er helaas alleen maar meer ....

Cora
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Cora » Wo Apr 11, 2007 9:43 am

Renzo,

Ik houd zelf meestal de GI uit de lijst van Mendosa aan:

http://www.mendosa.com/gilists.htm

Hij heeft de verschillende uitkomsten bij een voedingsmiddel verzameld en gemiddeld. Over het algemeen is mijn ervaring dat de GI-getallen niet zoveel verschillen per lijst. Het maakt bijv. wel uit of je linzen uit pot/blik neemt of zelf gedroogde linzen kookt.

De recepten komen voorlopig alleen op het behandelforum. Je moet eigenlijk even het stukje "lees dit eerst" lezen. Om op het behandelforum te komen moet er eerst uitgezocht worden wat de oorzaak van je overgewicht is om, als dat van toepassing is, daarna adequaat geadviseerd te kunnen worden.
Groetjes,

Cora

Renzonl
Bekende op het forum

Berichtdoor Renzonl » Wo Apr 11, 2007 10:00 am

ik weet 100% zeker dat het hier aan ligt is door dokter onderzocht en mijn insuline moet omlaag vandaar mijn vraag om recepten.

Cora
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Cora » Wo Apr 11, 2007 2:32 pm

Renzo,

Ik ben moderater van dit forum, ik vraag aan Gonny (zij is therapeut) of ze naar jou vraag kijkt.
Groetjes,

Cora

Willy
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Willy » Zo Apr 15, 2007 5:23 pm

Renzol zet in je eigen draadje (discussie) de c-peptide waarde die door de arts is gemeten

dat help Gonny weer op weg

NIET in deze discussie die is ergens anders voor bedoeld
Groeten,

Willy Witsel

Ben je blij met ons gratis advies doe dan
een tweet of een like bovenin deze forumpagina

z100a
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor z100a » Zo Apr 15, 2007 8:39 pm

hallo cora,

ik vind het een hele duidelijke tekst.

een klein foutje in het deel "hoe werkt de graantestrictietest"

.........eet het zelfde als u vroeger gewend was alleen verdubbeld u de hoeveelheid .....

de d moet een t zijn.

tja , ik ben nu eenmaal gevoelig voor taalfoutjes. ik weet trouwens zeker dat jij dit ook wist. een foutje is gauw gemaakt :P
met vriendelijke groeten,

marja

Cora
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Cora » Zo Apr 15, 2007 9:41 pm

Dank je Marja, ook taalfoutjes zijn belangrijk om op te merken.
Groetjes,

Cora

Terug naar “Jouw verhaal en discussie forum - gewichtstoename”