dochter met overgewicht en HPU

Je kan je, als je dat wilt, via dit forum aan de anderen voorstellen. Vertel iets over je zelf, bijvoorbeeld wat je allemaal al gedaan hebt om af te vallen en wat dat heeft opgeleverd.
Gonny (therapeut)
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Gonny (therapeut) » Wo Mei 23, 2007 5:49 pm

Die behoefte aan pindakaas en chips zou goed met een vetbehoefte te maken kunnen hebben.
Laatst gewijzigd door Gonny (therapeut) op Do Mei 24, 2007 8:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,

Gonny
www.orthonutrition.nl

Cora
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Cora » Wo Mei 23, 2007 11:04 pm

Eugenie,

Ik las dat je dochter o.a. het Atkins dieet had gedaan. Hoe ging dat?
Groetjes,

Cora

verschoof
Zeer ervaren met het forum

Berichtdoor verschoof » Do Mei 31, 2007 2:55 pm

Hoi Cora, even een update.

Na alle dieten met een calorierestrictie heeft mijn dochter waarschijnlijk toch meer vet nodig...in ieder geval valt ze dan eerder af (na een paar dagen slecht eten, lees: meer Vet)

Ik heb me dus verdiept in hoe dat kan naar aanleiding van jouw uitleg en het klinkt logisch.
Jarenlang dus verkeerd gegokt, mogelijk... :oops:

Ze is het helemaal zat en heeft met de Mesoloog besloten om het wat vettere (uiteraard de goede vetten zoveel mogelijk ) Atkins-dieet eens serieus te proberen omdat ze nu de leeftijd heeft om het ook vol te houden.

Ik doe grotendeels met haar mee omdat ik ook maar niet afval en slecht tegen suikers en veel koolhydraten kan.

Omdat ik hartpatiënt ben doe ik het iets rustiger aan maar in beginsel beperk ik zoveel mogelijk de koolhydraatinname.

Heb jij nog tips?

Ik heb net bij de Rooij een multivitamine en mineralenprodukt besteld zodat we op dat vlak ook "ingedekt" zijn.
Duim je voor ons?

Liefs, Eugenie

verschoof

Berichtdoor verschoof » Do Mei 31, 2007 3:36 pm

Sorry Cora, las net pas je vraag.

Ze heeft een aantal jaren terug heel kort een Atkins-achtig dieet gevolgd en dat leverde toen niets op.
Ze was toen wel veel jonger en kon zich nog niet goed aan de strenge regels van de eerste weken houden, nu is ze super gemotiveerd....ze doet écht alles om af te vallen :evil:

In die tijd wisten we ook nog niets van haar HPU af en werd ze dus niet met Depyrrol behandeld maar was ze in één keer 10 kilo aangekomen door een rommelende schildklier.
Dat heeft zich wel gestabiliseerd maar daarna is ze die kilo's nooit meer kwijtgeraakt en nam ze in de loop van de jaren (ondanks hetzelfde eten of dieten) met sprongen steeds in gewicht toe.

Nu ze het laatste jaar ineens 10 kilo erbij heeft gekregen is voor haar de maat écht vol....
Hopenlijk wordt al haar moeite eens beloond :lol:

Groetjes, Eugenie

Cora
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Cora » Do Mei 31, 2007 5:58 pm

Ha Eugenie,

Qua koolhydraten zou ik voedsel kiezen met een lage GI (lager dan 35)en veel vezels. Dus veel groenten, sallade, kikkerewten, groene linzen, kidney bonen (in bruin brood, volkorenpasta enz. zitten erg weinig vezels). De peulvruchten (uit de natuurvoedings winkel bv.) moet je niet in een blik kopen maar zelf weken en koken, je kan ze goed invriezen en naar behoefte ontdooien, scheelt een hoop werk. Is goede vulling voor een sallade.

Mochten jullie wat somber/depri worden dan moet je kijken of dat overgaat als je iets meer koolhydraten eet.

Lees de etiketten van wat je kant en klaar koopt, bijna overal wordt suiker aan toegevoegd en dat wil je juist vermijden. In de natuurvoedingswinkel is dit wat minder.

Succes!
Groetjes,

Cora

Gonny (therapeut)
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Gonny (therapeut) » Do Mei 31, 2007 7:57 pm

Eugenie,

Zorg dat je zelf ook voldoende vetten binnen krijgt.
Zolang je vooral kiest voor omega3 (vette vis) en olijfolie is dit prima voor hart en bloedvaten.
Groetjes,

Gonny

www.orthonutrition.nl

verschoof

Berichtdoor verschoof » Vr Jun 01, 2007 10:41 am

Bedankt Gonny en Cora voor de adviezen.

We zijn net begonnen met de eerste week van Atkins waarbij je schijnbaar helemaal geen koolhydraten mag en dat is wel erg moeilijk.

Mijn dochter moet om half 6 op want ze loopt stage en om dan zo vroeg al ontbijtspek met ei te eten......

We vinden het heel moeilijk om een vervanger voor brood te vinden, de rest is wel te doen.

Er is nog een probleem bij gekomen, woensdag kreeg ze ineens een niersteenkoliek en nu heeft ze welliswar minder maar toch ook nog last van lichtere kolieken.
Kan ze dan toch doorgaan met het dieet, ze wil niet uitstellen en dat vindt ik heel goed van haar maar ik maak me toch zorgen om har nier.

Wat zouden julie doen? :roll:

Liefs, Eugenie

Cora
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Cora » Zo Jun 03, 2007 11:15 pm

Eugenie,

Je moet denk ik met jullie arts overleggen. En vermelden dat jullie met Atkins bezig zijn, dat is een eiwitrijk dieet, dus belastend voor je nieren.
Groetjes,

Cora

verschoof

Berichtdoor verschoof » Ma Jun 04, 2007 12:55 pm

Hoi Cora,

dat klopt, had ik zelf kunnen bedenken :oops:

"gelukkig" is haar niersteenkoliek vóór het begin van het dieet al begonnen anders zouden we gelijk gestopt zijn omdat we natuurlijk niet iets gaan doen waardoor haar nieren onder druk staan....

Het steentje heeft ze dit weekend waarschijnlijk uitgeplast....we hebben iets gezien maar het was zo klein dat we het niet zeker weten.
De klachten zijn momenteel wel weg, hopenlijk blijft dit zo.

Een klein lichtpuntje is er tot onze verbazing wel: na 4 dagen Atkins is er bij ons allebei 2 kilo af!!!!!!!!
Ik durf niet blij te zijn want het kan ook vocht zijn maar we eten nu voor ons doen veel vis en vlees en dat is toch veel zouter dan bv groenten en pasta???? :o
Kan het dan tóch vochtverlies zijn?
Ik moet toegeven dat het lijkt alsof ik ook een centimeter om mijn buik minder heb, mijn broek lijkt wijder te zitten....hopenlijk geen inbeelding.

De huisarts weet dat we met Atkins zijn begonnen maar reageerde daar helemaal niet op, ik ben bang dat huisartsen een beetje laconiek zijn op sommige momenten.
Alsof ze niet goed door durven vragen of denken, het zal wel geen kwaad kunnen.....ik weet het niet.

Ik hou het in ieder geval in de gaten en bij meer nierklachten trek ik gelijk aan de bel.
Intussen drinken we veel water.....

Bedankt voor je goede zorgen Cora en tot mails..
Liefs, Eugenie

Gonny (therapeut)
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Gonny (therapeut) » Ma Jun 04, 2007 1:25 pm

Hallo Eugenie,

Een piepklein steentje kan aardig klachten geven.
Ik heb goede ervaringen met het kh-arme dieet. Het is wel verstandig om de 4 weken 'n weekje pas op de plaats te maken door 1 week meer kh's te gebruiken. Beter niet in de vorm van tarwe.
Groetjes,

Gonny

www.orthonutrition.nl

verschoof

Berichtdoor verschoof » Ma Jun 04, 2007 4:43 pm

Hoi Gonny,

wat bedoel je met niet in de vorm van tarwe?
Ik weet eigenlijk niet zo goed welke koolhydraten we dan wél mogen? :oops:

Kun je me uitleggen wat we dan moeten eten?

Bedankt alvast.

Liefs, Eugenie

Gonny (therapeut)
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Gonny (therapeut) » Di Jun 05, 2007 12:28 am

Tarwe geeft vaak een overgevoeligheid en onvermogen gewicht te verliezen. Gebruik liever veel groente, peulvruchten (linzen, kikkererwten ed), noten, andere 'granen' zoals quinoa.
Groetjes,

Gonny

www.orthonutrition.nl

Gonny (therapeut)
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Gonny (therapeut) » Do Jun 07, 2007 3:13 pm

Eugenie,

Je gaf al eerder aan dat het voor je dochter lastig is om te weten wat ze precies kan eten, ook ivm haar stage.
Ik stel voor dat ze zich zelf aanmeldt voor het forum en zich vervolgens ook aanmeldt voor het behandelforum (via gebruikersgroepen). Ik kan haar dan op dat deel van het forum een aangepast advies geven en gemakkelijk bijstellen wanneer dingen wat minder goed gaan.
Groetjes,

Gonny

www.orthonutrition.nl

verschoof

Berichtdoor verschoof » Do Jun 07, 2007 3:46 pm

Hoi Gonny,
zeker een goed idee maar op dit moment wil ze nog niet.....

Haar hoofd loopt om met stageverslagen. portfolio's ed ziekte dagen inhalen.....
Het loopt op haar stage niet lekker omdat ze totaal geen begrip tonen voor het feit dat ze niersteenkolieken heeft gehad, ze verdenken haar (duidelijk te merken) van overdrijven terwijl ze een keiharde werker is en ondanks de pijnen 3x toch naar het werk is gekomen en daar toen heeft moeten bellen om haar op te halen ivm de pijn!!!
Ze heeft van de 7 weken maar 4 dagen gemist dus zó dramatisch moet dat toch niet zijn..
De stage coördinator ziet haar helemaal niet maar denkt haar wel te kennen, en dat terwijl haar echte begeleiders haar juist heel erg waarderen in haar werk...heel naar allemaal...... :evil:
Zeker, als je zoveel pijn hebt gehad.

Ze is dus behoorlijk overstuur van dit allemaal, omdat ze zo afhankelijk is van die coördinator, die moet haar stage over 3 weken beoordelen... :(

Wat het dieet betreft...ze houdt het heel goed vol maar heeft het af en toe wel moeilijk...na de 2 kilo de eerste dagen is er niets af....ze is nu 7 dagen bezig...
Hopenlijk zet het gewichtsverlies toch door.... :-?

Ik hoop dat ze straks de ruimte krijgt om zélf op het forum te komen, het zou goed voor haar zijn maar ze is nu teveel met haar stage-ellende bezig...sorry :-?

Liefs, Eugenie

ps: mag je bij Atkins wél Importal? vlgs mij is het een soort suikerproduct maar het zou de obstipatie wel tegenhouden...nu wordt de ontlasting al weer hard door gebrek aan vezels en psyliumvezels krijgt ze niet weg (wordt ze misselijk van)

Gonny (therapeut)
Verslaafd aan het forum

Berichtdoor Gonny (therapeut) » Do Jun 07, 2007 11:23 pm

Eugenie, dan wachten we met een intensieve begeleding tot ze zover is.
Enkele adviezen voor de stoelgang:
veel groente
1/2 grapefruit of 1 kiwi op nuchtere maag
eetlepel olijfolie op de nuchtere maag (niet zo vies als het lijkt)
eetlepel appelazijn op glas water voor elke maaltijd (viezer dan het lijkt)
geen hardgekookte eieren
yoghurt 1 a 2 maal per dag
Groetjes,

Gonny

www.orthonutrition.nl

Terug naar “Jouw verhaal en discussie forum - gewichtstoename”